Publisert av: Bell4trix | oktober 1, 2008

Arbeidslivet på speed…

Jeg ble så rørt av denne dansen i årets utgave av so U think U can dance. Jeg får tårer i øynene hver gang jeg ser det klippet. Ser ikke ut til at jeg får nok av det på en stund. Ingen tvil om at disse to er blandt mine favoritter. Mitt hjerte blør også for alle som har det sånn, ensom sammen…aldri tid!

den virkelig talende sangen til den dansen om «tidsklemma», eller rett og slett om hva som forventes av oss arbeidstakere idag. Alt skal effektiviseres, vi kutter stillinger og de som er igjen skal dekke de som blir borte og kanskje en enda større arbeidsmengde. Før jeg ble syk hadde jeg et vikariat i en stor bedrift i Norge, eller dvs, den var stor. Pga nedskjæringer og omorganiseringer så er det vel få som har mye tillit til den bedriften idag, på tross av at den hadde nærmest monopol på sine tjenester. Iallefall, da jeg startet der så var vi 6 medarbeidere på jobb hver dag. Selvfølgelig ulikt antall timer men likevel. Da jeg sluttet var vi 3, og to av oss var kun vikarer og kunne ikke alt. Og den stakkars lederen for akkurat dette stedet hadde aldri tid til å gjøre papirarbeidet, regnskap og lønn osv.  Lederen ble etter en kort stund langtidssykemeldt. Han møtte veggen så det sang etter i veggen flere uker etter. Det var vondt å se hvordan hans samvittighet og arbeidsmoral krasjet med dagens umenneskelige effektivisering. Han hadde rett og slett ikke sjangs.

Det er SÅ MANGE av oss som har sånn samvittghet, vi ønsker å gjøre en god jobb, få tannhjulene til å gå rundt. Jeg elsket/elsker livet i «the fast lane», jeg elsket/elsker at ting skjer, Men hvor lenge klarer kroppen det? (ikke dette som utløste sykdommen, tror jeg da, men man er jo ikke ung hele livet desverre) Hvorfor lar vi jobben ta så stor plass? Dette på tross av vår helse, venner, familie ja alle aspekter av livet vårt ved siden av jobben. Ja for skal vi ikke ha et liv utenom jobb? Er ikke det veldig veldig viktig? Det er vanskelig å møte arbeidslivets krav og samtidig ha overskudd til å stille opp for familie og venner eller klare å ha overskudd til hobbyer.

Jeg håper noe skjer med samfunnet. At det slutter å spinne raskere og raskere, at flere og flere av oss sier STOPP!!!! -og hopper av karusellen. At vi nekter å drive denne rovdriften på oss selv! Det er måter å være flinke å effektive på uten at alle blir syke. Vi kan vel tillate oss å ta det i et tempo som passer helsen til den enkelte? Ellers er det vel kanskje til slutt ikke mange igjen av oss noen steder?

 Vær så snill å lytt til hva kroppen og hjertet forteller deg, vit hva som er viktig! Hopp av i tide!


Responses

  1. Ja, det er en flott dans, det der.😀
    Og også viktige ord fra deg!

  2. Veldig fin video. Jeg er nok av den typen som ikke lytter nok til kroppen min. Og grunnen til det er samvittigheten ovenfor jobben, og for hva samfunnet rundt meg vil si. Det er liksom ikke sosial akseptabelt å være syk, så da presser jeg meg selv til å være på jobb selv om det avogtil sier STOPP!

  3. Absolutt endel tankevekkende her Bell4trix, ting som jeg tror er enkle å glemme i hverdagens hastighet. Kanskje er det sånn at vi må oppleve en smell for å kunne tenke på den måte, kunne si nei, stoppe opp…? Jeg tror livet sluker oss på mange måter og tror det er kjempe viktig at hver og en spør seg selv hva som er viktigst for dem i livet og kanskje endrer livet sitt etter det. Takk for flott post og video, ikke sett før😉

  4. Fikk nesten tårer i øynene av den videoen, ja. Takk for at du delte..🙂

    Du har viktige tanker om dette, det er godt å bli litt påminnet om hva som egentlig er viktig.. takk!

  5. Valkyriana: Takk! :o)

    Sissel: Det er jo akkurat det som fort kan bli skummelt, (Det skjer jo ikke alle, men er et økende problem) Det ligger mye i flyinstruksene faktisk: «Hjelp først deg selv før du hjelper andre». Dersom du ikke gjør det kan det hende du ikke kan hjelpe noen i det hele tatt. Men det ER vanskelig å ikke følge samvittigheten. Men man lærer underveis…og noen av oss må «take the hard way». STOPP og tenk etter! :o)

    Tornerose: Godt sagt! :o)

    Mirakel Mirakel: Ja! Tårer i øynene, den er sterk og veldig talende den dansen! Takk for fine ord!

    KleM til dere alle vakre jentene! :o)

  6. Åh, nydelig video og budskap!

  7. Ja, sant? Den rørte meg så veldig! I år har det vært MYE bra i So U think U can dance. Og min favoritt vant! Hurra! :o)

    Velkommen hit foressten, kom gjerne tilbake😀


Legg igjen en kommentar

Kategorier

